چیدمان اتاق نشیمن کوچک
نوشته شده توسط : پلیکا

دکوراسیون اتاق نشیمن کوچک

اتاق نشیمن یکی از اولین فضاهایی است که بازدید کننده ها در هنگام ورود به خانه ما می بینند، بنابراین، نظم، ظرافت، و سبک خوب طراحی باید کاملاً رعایت شود تا اثر خوبی بر آنها داشته باشد. امروزه، می توانید از انواع مبل هایی که برای خانه های کوچک طراحی شده اند استفاده کنید، بدون اینکه چیزی از تنوع، سبک، و کاربردی بودن مبلمان شما کم شود. امروزه، دکوراسیون خانه خیلی آسان است، چرا که انواع توصیه ها و گزینه های دکوراسیون برای بسیاری از فضاها در حالت های مختلف به اشتراک گذاشته می شوند. مخصوصاً اتاق نشیمن، که یکی از مهمترین مکان های هر خانه است، باید مطابق با آخرین ترندهای روز، و محدودیت های این فضای خاص در خانه طراحی شود.

یک نکته مهم در دکوراسیون چنین مکان هایی اندازه آنهاست، چرا که رنگ ها بر محیط اثر می گذارند، و باعث می شوند کوچک یا بزرگ به نظر بیایند. یک مثال برای چنین مبلمان هایی، مبل تختخوابشوهستند، که به درد وقت هایی می خورند که مهمان دارید ولی جای خواب برای آنها ندارید. اگر اتاق نشیمن خیلی کوچک است، دکوراسیون آن می تواند پیچیده باشد، چرا که مبل های بزرگ را باید کلاً فراموش کنید. اگر قفسه ها را با یک میز خوشگل ترکیب کنید، می توانید بدون مبلمان زیادی، تعادل خوبی در اتاق نشیمن ایجاد کنید. در نتیجه دیگر لازم نیست از تزئینات بیش از حد، مخصوصاً روی دیوارها، استفاده کنید. اما به لطف نوآوری های خوبی که در زمینه مبلمان انجام شده این کار غیر ممکن هم نیست.

پرده، کوسن، مبل راحتی، میز و دیگر تزئینات، نباید در اتاق نشیمن خودنمایی کنند. همه چیز بستگی به مشخصات آن اتاق نشیمن خاص و سلیقه و شخصیت مالک آن دارد. دکوراسیون ساده، باعث می شود که اتاق نشیمن بزرگ تر جلوه کند. از سبک های زیادی می توان در طراحی اتاق نشیمن استفاده کرد. استفاده از رنگ های آبی روشن و زرد کمرنگ نیز در اتاق نشیمن توصیخ می شوند. استفاده از رنگ های روشن برای ایجاد حس بزرگی، وضوح و تازگی توصیه می شود. انتخاب رنگ مناسب برای دیوارهای اتاق نشیمن مسئله مهمی است.

دکوراسیون نشیمن کوچک با طراحی زیبا و دلنشین

رنگ های تیره باعث تنگ تر به نظر رسیدن فضای نشیمن کوچک می شوند بنابراین بهتر است شما از به کار بردن این رنگ ها در فضای اتاق نشیمن خودداری کنید و در صورتی که تمایل دارید رنگ های تیره در فضای اتاق نشیمن شما وجود داشته باشند بهتر است سقف نشیمن را به کمک رنگ های روشن یا سفید رنگ آمیزی کنید و از بین رنگ های تیره فقط یک طیف رنگی را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که در فضای نشیمن های کوچک سایز وسایل ضروری نظیر میز تلویزیون و مبلمان و … را بایستی کوچک تر انتخاب کنید همچنین بهتر است از تزیین کردن بیش از حد نشیمن های کوچک خودداری نمایید و برای تزیین دیوارها می توانید از تابلوهای هنری یا نقاشی به صورت افقی استفاده کنید.

رنگ های روشن باعث دلباز و بزرگ تر به نظر رسیدن فضای نشیمن های کوچک می شوند و علاوه بر این رنگ های روشن روی روحیه افراد خانواده تاثیر مثبتی می گذارند بنابراین بهتر است از ترکیب رنگ های روشن و زیبا برای طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن کوچک استفاده کنید. یکی از سخت ترین مراحل طراحی داخلی منازل کوچک، انتخاب دکوراسیونی مناسب برای اتاق نشیمن کوچک است و شما می توانید با رعایت نکات و فوت و فن هایی دکوراسیون نشیمن کوچک را به صورت کاربردی و دلبازتر طراحی کنید. دکوراسیون نشیمن کوچک باید به گونه ای طراحی شود که فضا از نظر بصری بزرگ تر به نظر برسد و علاوه بر این افراد خانواده و مهمان ها با قرار گرفتن در اتاق نشیمن احساس آشفتگی و شلوغی نکنند.

برای طراحی نورپردازی مصنوعی اتاق نشیمن کوچک می توانید از ترکیب رنگ های سفید و آفتابی استفاده کنید که این ترکیب نورپردازی باعث می شود تا فضای اتاق نشیمن بزرگ تر به نظر برسد. برای تزیین پنجره های نشیمن نیز پرده های حریر ساده و رنگ روشن انتخابی مناسب و ایده آل هستند و این مدل پرده ها باعث دلبازتر و بزرگ تر به نظر رسیدن فضای اتاق نشیمن می شوند. در نشیمن های کوچک نور نقش مهمی را ایفا می کند و علاوه بر اگر نورپردازی پذیرایی و نشیمن کوچک بدرستی انجام شود فضایی ایده آل و مناسبی در این قسمت از منزل ایجاد می شود. توجه داشته باشید که ایجاد نظم در اتاق نشیمن کوچک از اهمیت زیادی برخوردار است بنابراین بهتر است شما از قرار دادن وسایل اضافی در فضای نشیمن خودداری کنید.

 

چیدمان اصولی مبلمان برای یک اتاق نشیمن کوچک

اگر اتاق بیشتر به عنوان یک اتاق خانوادگی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آن شما در حال تماشای تلویزیون هستید یا از آن برای دور همی‌های خانوادگی استفاده می‌کنید، راحتی شما نسبت به تمامی گزینه‌ها در اولویت است. نکته دیگر که باید در مورد آن فکر کنید این است که ممکن است برای همیشه یک اتاق نشیمن کوچک داشته باشید، و یک کاناپه ممکن است ۱۰ سال یا بیشتر در آن فضا قرارداشته باشد ، بنابراین کاناپهای را انتخاب کنید که راحت باشد. اما برای این که یک اتاق نشیمن ایرانی را بتوانید به درستی چیدمان کنید بهتر است اطلاعات کامل تری داشته باشید که پیشنهاد می کنیم حتما مقاله چیدمان اتاق پذیرایی کوچک به سبک ایرانی را با دقت بسیار بالا مطالعه کنید.

6) انتخاب نقطه کانونی: اولین گزینه برای چیدمان مبلمان در اتاق های نشیمن کوچک، قرار دادن مبلمان در مقابل نقطه کانونی اتاق است، که این نقطه کانونی می‌تواند تلویزیون، یک تابلو نقاشی، شومینه یا قفسه کتاب باشد. به همین خاطر بهتر است حتما کمی بیشتر درباره آن اطلاعات داشته باشید که پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات مفید بیشتر سری به مقاله " بهترین رنگ و نورپردازی برای اتاق پذیرایی کدام است؟" بزنید. تا بتوانید با تلفیق نکات این دو مقاله بهترین و ایده آل ترین نتیجه را بگیرید سعی کردیم مفیدترین و کاربردی ترین  راهنمایی‌ها برای چیدمان مبلمان در  خانه‌ کوچک را به شما معرفی کنیم.

5) فضای ذخیره سازی در اتاق پذیرایی: سعی کنید مبلمان را از دیوار ها فاصله بدهید و از فضای دیوار پشت آن و حتی فضای پشت مبل ها با ایجاد قفسه هایی برای مخفی کردن وسایل اضافی استفاده کنید. یک میز جلو مبلی بزرگ در مرکز نشیمن هم از نظر زیبایی و هم از نظر کارایی گزینه ایده آلی می باشد که فضایی مناسب، برای قرار دادن دکوریجات مورد علاقه¬تان و فنجان های چای و قهوه است. به دلیل اینکه اتاق نشیمن و پذیرایی یک فضای عمومی در خانه است، در چیدمان آن باید همه افراد داخل خانه را در نظر بگیرید تا این فضا برای همه اعضای خانواده دلچسب و مطبوع باشد.  توجه داشته باشید که همه وسایل بزرگ یا وسایل کوچک را در یک سمت اتاق چیدمان نکنید، زیرا این کار حس نامتقارن بودن و در هم ریختگی را به افراد خانه انتقال می دهد.

 

راهکارهایی برای چیدمان اتاق نشیمن کوچک

اگر به‌تازگی به خانه‌ی جدیدتان نقل مکان کرده‌اید و قصد دکوراسیون اتاق نشیمن‌تان را دارید، نشیمنی که در تصویر مشاهده می‌کنید می‌تواند نکات پایه و ساده‌ای را برای دکوراسیون فضاهای کوچک در اختیار شما قرار دهد. برای دکوراسیون این اتاق پیش از هر چیز، وسایل ضروری مثل کاناپه‌ای برای نشستن یا دراز کشیدن و یک دست میز غذاخوری برای غذا خوردن یا کار کردن، بدون اینکه فضای زیادی را اشغال کنند، در نشیمن جا گرفته‌اند. اگر نشیمن شما فاقد جزئیات معماری است و شکل هندسی کاملا منظمی دارد، بدون اینکه هزینه‌ی زیادی متقبل شوید یا نیازی به بازسازی آن داشته باشید، می‌توانید ویژگی‌های منحربه‌فردی را در آن به وجود آورید.

برای مثال به نحوه‌ی اجرای این ایده در این تصویر دقت کنید: روی کاناپه ‌‌ای ساده و نه‌چندان گران ‌قیمت، پارچه کتانی زیبایی کشیده شده و دو کوسن پارچه‌ای با طرح گلیمی نیز قرار داده شده است. همچنین حالت کشویی میز وسط اتاق، ساختار ویژه‌ی میز عسلی و مبل عثمانی رویه‌ دوزی ‌شده‌ای که پشت کاناپه قرار گرفته است، فضای بیشتری را برای پذیرایی و جا دادن وسایل ایجاد کرده‌اند. اگر علاقه‌ای به باغبانی ندارید می‌توانید از ساکولنت ها که به مراقبت چندانی نیاز ندارند استفاده کنید و با کمی خلاقیت، گلدان ‌هایی دست‌ساز و زیبا برای گیاهان خود بسازید. آینه‌های بزرگ، مثل آینه‌‌ای که سرتاسر دیوار پشت مبل را فرا گرفته است نیز فضاهای کوچک را از نظر بصری بزرگتر نشان می‌دهند و از این ‌رو برای این فضاها بسیار مناسب‌اند.

مثلا چیدن چندین کوسن روی کاناپه، اتاق‌ های کوچک‌ را کوچک‌تر نشان می‌دهد ولی در رابطه با مبل‌ های کوتاه‌تر، مطابق آنچه در تصویر می‌بینید، عکس این قضیه صادق است. گلیمی که روی زمین پهن شده، راحتی اتاق را دوچندان کرده است و آویز دست‌ساز و پارچه‌ای زیبایی نیز در همان سبک استفاده شده برای مبل و قالی، از دیوار آویزان شده است. ایده‌ی هوشمندانه‌ی دیگری که در تصویر به چشم می‌خورد و موجب استفاده‌ی بهینه از دیوارهای این نشیمن کوچک شده است، نصب میزی بدون پایه روی دیوار سمت چپ است. بسیاری از این وسایل از جمله میز غذاخوری پایه ‌دار و کوتاهی که در سمت چپ تصویر مشاهده می‌کنید، از نظر اندازه و ابعاد با اتاق‌ های کوچک هم ‌خوانی دارند.

 

بهترین مدل های دکوراسیون پذیرایی کوچک زیبا و دوست داشتنی

نوع چیدمان و انتخاب وسایل در این مکان از اهمیت خاصی برخوردار است و از آنجایی که در تلاشید فضا را بزرگتر از اندازه واقعی نشان دهید و از تمام فضای اتاق به شکل بهینه استفاده کنید، از قرار دادن وسایل اضافه و بدون کاربرد در این مکان خودداری کنید و حدالمقدور آنچه را که مورد نیاز است، به بهترین و زیباترین شکل در اتاق پذیرایی قرار دهید. یکی از انواع دکوراسیونهای زیبا برای پذیرایی مدل ال می باشد که به خصوص در طراحی خانه های کوچک و امروزی کاربرد بیشتری دارد، حال در صورتی که به شیوه ای اصولی و مناسب دیزاین و چیدمان شده باشد، احساس آرامش و رضایت بخشی را برای ساکنان خانه به وجود خواهد آورد.

استفاده از مبلمان با طرح ال یکی از متداول ترین و زیباترین ایده ها برای طراحی و دکوراتیو فضای پذیرایی برای دکوراسیونهای جمع و جور و امروزی می باشد که در ادامه نمونه هایی از این نوع چیدمان و طراحی داخلی برای اتاق پذیرایی را ملاحظه می کنید. در صورتی که از دکوراسیون پذیرایی ال شکل در فضای خانه تان بهره می برید باید نکات مختلفی از جمله کوچکی یا بزرگ بودن فضا و بسیاری از موارد دیگر که در اینجا از گفتن آنها صرفنظر می کنیم را مورد توجه قرار دهید. برای داشتن بهترین و مناسب ترین دکور پذیرایی با ابعاد کوچک باید به این نکته توجه فرمایید که در طراحی دکور با فضای کم، استفاده بهینه از فضا و همچنین بزرگتر نشان دادن مکان مورد نظر اهمیت زیادی دارد.

مجموعه ایی جدید و متنوع از تصاویر و مدل های طراحی داخلی پذیرایی کوچک را در این مطلب گرآوری نموده ایم و تلاش داریم شما را با مدلهای جدید دکور برای اتاق پذیرایی کوچک آشنا کنیم. آنچه در ادامه ملاحظه می فرمایید مدل های جدید و شیک دکور پذیرایی کوچک با رعایت اصول مهم است که از این تصاویر و ایده ها برای دکوراسیونی بهتر و مناسب تر می توانید استفاده کنید. امیدواریم از مشاهده مدل های جدید و زیبای دکوراسیون پذیرایی کوچک لذت برده باشید و ایده های خوبی برای طراحی دکوراسیون مناسب برای اتاق پذیرایی با ابعاد کوچک گرفته باشید. از آنجایی که قرار است علاوه بر اعضا خانواده، همه آشنایان و مهمان ها نیز از اتاق پذیرایی استفاده نمایند، انتخاب دکوراسیون پذیرایی مناسب و ایده آل اهمیت زیادی دارد.

 

اصول چیدمان مبل در اتاق نشیمن

اگر کمی هوش و ظرافت به خرج دهید، این اتاق نشیمن تبدیل به همان جایی از خانه می‌شود که می‌تواند بعد از یک روز کاری همه اعضای خانواده را دور هم جمع کند تا از احوال روزانه همدیگر صمیمانه باخبر شوند؛ همان جایی که می‌توانید در یک روز تعطیل روی مبل‌های راحتی‌تان لم دهید و مطالعه کنید یا یک دوست صمیمی را به خوردن یک چای و کیک عصرانه دعوت کنید و گپ بزنید. یک خانه ویلایی بزرگ یا یک آپارتمان کوچک، در هر خانه‌ای که زندگی می‌کنید بهتر است به آرامش خودتان و خانواده‌تان احترام بگذارید و بخشی از خانه را به دوست‌داشتنی‌ترین و آرامش‌بخش‌ترین قسمت خانه تبدیل کنید؛ بخشی که می‌شود اسم آن را اتاق نشیمن گذاشت.

اگر اتاق‌تان کوچک است، از تابلوهای کوچک چند تکه که رنگ‌شان با رنگ مبلمان‌تان متناسب است، استفاده کنید و اگر فضای بزرگ‌تری دارید، یک تابلوی نقاشی بزرگ که دیدنش حس خوبی به شما می‌دهد، دیوار اتاق شما را زیبا می‌کند. اگر فضای جداگانه‌ای برای اتاق نشیمن ندارید، می‌‏توانید با انتخاب یک مبلمان ال‌شکل که رنگ تند و متضادی با رنگ دیوارها و کف خانه دارد، کمی بین فضاهای خانه جداسازی انجام دهید و یک اتاق نشیمن برای خانه‌تان بسازید. کاناپه یکی از پرمصرف‌ترین وسایل اتاق نشیمن است؛ بنابراین یک کاناپه با کیفیت بالا و در عین حال راحت بخرید؛ کاناپه‌ای که بتوانید روی آن لم دهید و کمی ولو شوید؛ اما بعد از مدتی شکل اولیه‌ آن تغییر نکند.

این صندلی‌ها یا نیمکت‌ها را طوری در نزدیکی مبل اصلی قرار دهید که قوس گفت‌وگوی اتاق نشیمن از بین نرود؛ طوری که اگر ‌مهمانی روی یکی از صندلی‏‌های تکی نشست، بتوانید راحت از او پذیرایی کنید. اگر به فضای نشستن بیشتری از مبلمان راحتی اتاق نشیمن‌تان نیاز دارید، می‌توانید متناسب با مبلمان اصلی از صندلی‌های تکی یا نیمکت‌های کوچک استفاده کنید. اگر فضای اتاق‌تان کوچک است از یک میز گرد یا بیضی‌شکل استفاده کنید؛ اما اگر فضای بزرگ‌تری دارید یک میز مربع برای اتاق نشیمن‌تان مناسب‌تر است.  آباژور را هم فراموش نکنید؛ می‌‏توانید با یک آباژور هم پرتی فضای بین مبل‏‌ها و دیوار را پر کرده و هم با تنظیم نور اتاق، فضای بهتری ایجاد کنید.

 

یک کاناپه‌ی بزرگ و جاگیر، فضای نشیمن را کاملا پر می‌کند، پس اگر اتاق شما خیلی کوچک است، از خودتان بپرسید آیا می‌توانید با یک مبل اسناگلر یا یک مبل لاوسیت که در عین راحتی خیلی بزرگ نباشد، کارتان را راه بیندازید؟ در غیر این صورت، مبل‌هایی که به نام مبل‌های یک و نیم نفره معروف هستند هم به‌راحتی می‌توانند یک مادر و بچه یا یک زوج را در خود جا دهند. آیا نشیمن شما به دلیل وجود نسبت‌های ناهماهنگ در اتاق، فاقد فضای کافی است؟ اغلب اوقات، هوس‌های دوره‌ای یعنی چیزهایی که آن‌ها را یک مدت خیلی دوست داریم، مثل پنجره‌های بیرون‌زده، برای طراحی و چیدمان وسایل مثل یک کابوس عمل می‌کنند.

با جا دادن همه چیز از انبار کردن وسایل بگیر تا قرار دادن اکسسوری‌های جالب و عجیب و غریب‌تان، از فضای استفاده نشده زیر پله‌ها حداکثر استفاده را بکنید؛ مکانی که معمولا زیاد مورد علاقه نیست و زیاد از آن استفاده نمی‌شود. در الگوی طراحی خود از آینه‌های دیواری و اسباب و وسایلی که سطوح بازتاب کننده دارند، استفاده کنید تا مقدار نور طبیعی داخل اتاق را به حداکثر برسانید و این حس را به وجود بیاورید که اتاق بزرگ‌تر و روشن‌تر است. برای بزرگ‌تر نشان اتاقی که این گوشه‌های قناس را دارد کارها‌ی دیگری هم می‌توانید انجام دهید؛ برای مثال قطعات مبلمان بزرگ‌تر مثل کنسول (میز پادیواری) و میز تلویزیون را می‌توانید در این گوشه‌ها جا دهید.

به یک کاناپه‌ی ال شکل در فضای تنگ زیر سقف جلو آمده‌ی ساختمان فکر کنید، به همراه چند کنده درخت که می‌توان از آن‌ها به عنوان میز پذیرایی و همچنین جایی برای نگهداری دم‌دستی وسایل استفاده کرد. یک یا دو وسیله جلب توجه‌کننده مثل آباژورهای بزرگ، یک اثر هنری چشم‌گیر یا یک صندلی دسته‌دار روکش شده با یک پارچه‌ی معرکه را در اتاق استفاده کرده و بقیه‌ی اتاق را نسبتا خلوت نگه دارید. به‌دنبال میزهایی با لبه‌های گرد باشید چون با استفاده از این میزها فضا خودش را بیشتر نشان می‌دهد و چشم‌ها را طوری فریب می‌دهد که باور می‌کنند اتاق بزرگ‌تر از اندازه‌ی واقعی آن است.

 

۷ ایده جالب و کاربردی برای چیدمان اتاق نشیمن کوچک

شما چه ایده‌هایی برای چیدمان اتاق نشیمن کوچک دارید؟ آیا اتاق نشیمن خانهٔ خودتان هم کوچک است یا فضای کافی برای تغییر دکوراسیون اتاق دارید؟ تجربهٔ خودتان را با من و سایر خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید. آیا اتاق نشیمن خانهٔ شما هم کوچک است و نمی‌دانید چگونه وسایل را در آن بچینید؟ چیدمان اتاق نشیمن کوچک به‌خاطر وجود مبلمان، میزها، بوفه‌ها، وسایل صوتی و تصویری و کلی وسیلهٔ دیگر، گاهی اوقات غیرممکن می‌شود. برای نمونه اگر نگهدارنده‌های سقف‌های قدیمی در اتاق نشیمن شما مشخص هستند، به‌جای کلی خرج و حذفشان، می‌توانید آن‌ها را در دل چیدمان اتاق نشیمن کوچک خود به کار گرفته و ظاهر جذاب و مدرنی به آن بدهید.

شومینه‌های سیاه قدیمی را می‌توان به‌عنوان نقطهٔ کانونی در نظر گرفت و در کنار آن، با مبل چوبی و میز چوبی روستایی، احساس آسایش فوق‌العاده‌ای ایجاد کرد. چراغ‌های بزرگی که از سقف آویزان می‌شوند، یا چراغ‌های بزرگ پایه‌داری مثل آنچه در تصویر بالا می‌بینید، برای ایجاد احساس گرمی در اتاق نشیمن عالی هستند. رنگ سفید درخشان را در طراحی چنین اتاق‌هایی فراموش کنید! اگر هم سفید را دوست دارید، آن را با طیف‌هایی از سبز، خاکستری یا آبی ترکیب کنید. برای نمونه یک تختهٔ چوبی مناسب روی دیوار نصب کرده و با کمی خلاقیت، قفسه‌ها و فضا‌هایی را برای تجهیزات صوتی و تصویری روی آن تعبیه کنید.

تلویزیون‌های بزرگ، سیستم‌های صوتی، ویدئو و خلاصه کلی وسیلهٔ صوتی و تصویری دیگر هم توی اتاق نشیمن جامی‌گیرند. با اجرای چنین ایده‌هایی، هم اتاق نشیمن جذاب‌تری خواهید داشت، هم از کمترین فضا، بیشترین استفاده را می‌کنید. برای اینکه چنین حالتی برای خود و مهمان‌هایتان پیش نیاید، بهتر است مبلمان اتاق نشیمن را به‌سوی دیگری بچینید. سعی کنید این آینهٔ بزرگ را مقابل پنجره یا منبع نور کافی قرار دهید تا جلوهٔ زیباتری از اتاق نشیمن ایجاد کند. رنگ‌هایی مانند نیلوفری، آبی کم‌رنگ و خاکستری روشن می‌توانند فضای اتاق‌های کوچک را جذاب‌تر نشان دهند. کارشناس‌های طراحی داخلی عقیده دارند که اگر افراد رو به در خروجی خانه بنشینند، احساس آرامش کمتری دارند.

 

منبع





:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 8 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: